رسالت واحد آموزش بیمارستان ،آمورش و توانمندسازی پرسنل شاغل در کلیه واحد/ بخش های بیمارستان از طریق ارتقاء سطح علمی آنان و آموزشهای حرفهای میباشد. این واحد زیر نظر سوپروایزر آموزشی بیمارستان اداره میشود. در هر کدام از واحدها و بخشهای بیمارستان نیز رابطین آموزشی همسو با سیاستهای این واحد به فعالیت میپردازند.
رسالت واحد آموزش:
ارتقاء سطح آموزشی و به نیازهای آموزشی پرسنل را در راستای رسالت بیمارستان بر عهده دارد.
ارتقاء فرایندهای آموزشی متناسب با مهارت ها و دانش کلیه کارکنان بیمارستان با نیازهای بیمارستان و الزامات شغلی شان در راستای فلسفه وجودی بیمارستان و با هدف فرصت های یادگیری،پیشرفت فردی و حرفه ای کارکنان.
چشم انداز واحد آموزش :
واحد آموزش بیمارستان شهید رجایی در نظر دارد با هدف به انجام رساندن رسالت خود و اجابت نیازهای بیماران در جهت استقرار استانداردهای اعتبار بخشی ملی ایران و در راستای چشم انداز بیمارستان از طریق مدیریت و آموزش صحیح نیروی انسانی با رویکرد توسعه توانمندیهای علمی و عملی کارکنان واجد صلاحیت با قابلیت بهره برداری مناسب از فناوری ها و نو آوری ها ، خدماتی کارآمد و اثربخش تضمین شده ارائه دهد.
واحد آموزش بیمارستان شهید رجایی در نظر دارد با هدف به انجام رساندن رسالت خود از طریق مدیریت و آموزش صحیح نیروی انسانی با رویکرد توسعه توانمندیهای علمی و عملی کارکنان واجد صلاحیت در جهت اجابت نیازهای بیماران و استقرار استانداردهای اعتبار بخشی ملی ایران و در راستای چشم انداز بیمارستان با استفاده مناسب از فناوری ها و نو آوری ها ، خدماتی کارآمد و اثربخش ارائه دهد.
اهداف واحد آموزش
اهداف کلی:
ارتقا مستمر سطح مهارت و توانمندی های علمی و عملی کارکنان
اهداف اختصاصی:
هدف اختصاصی1 : ارتقاء سطح توانمندی علمی و عملی کارکنان بیمارستان در راستای محور مدیریت و آموزش کارکنان
هدف اختصاصی 2 : برنامه ریزی جهت ارتقاء اثربخشی دوره های آموزشی در راستای محور مدیریت و آموزش کارکنان
هدف اختصاصی3 : ارتقاء کیفیت برنامه ریزی آموزش بدو خدمت جهت پرسنل جدیدالورود در راستای محور مدیریت و آموزش کارکنان
هدف اختصاصی4 : میزان تاثیر آموزش ( دوره های آموزشی تخصصی و غیر تخصصی) بر کارایی و عملکرد کارکنان
افزایش انگیزه کاری کارکنان جهت شرکت در کلاس های آموزشی در راستای محور مدیریت و آموزش کارکنان
هدف اختصاصی 5:ساماندهی نظام آموزش غیر حضوری کارکنان در بیمارستان در راستای محور مدیریت و آموزش کارکنان
شرح وظایف سوپروایزر آموزشی
سوپروایزر آموزشی، پرستاری است که مسؤولیتهای فعالیتهای آموزشی و پژوهشی پرستاری مرکز آموزشی – درمانی تحت نظارت مدیر پرستاری و جهت اهداف سازمان را به عهده دارد .
شرح وظایف سوپروایزر آموزشی براساس اصول مدیریت به شرح زیر می باشند :
1- تعیین اهداف آموزشی ( کوتاه مدت ، میان مدت ، بلند مدت )
2-تعیین نیازهای آموزشی ( مددجو و خانواده ، رده های مختلف کادر پرستاری و مامائی و کارکنان جدید الورود )
3- تعیین اولویتهای آموزشی و تدوین برنامه های آموزشی مستمر و مدون جهت رفع نیازهای آموزشی
4- اجرای برنامه های آموزشی با همکاری ومشارکت سایر گروهها
5-تهیه و تنظیم ابزار مناسب جهت ارزیابی عملکرد و فعالیت های آموزشی بخشهای مرتبط
6- تهیه و تنظیم ابزار مناسب ارزیابی خدمات پرستاری و مامائی مورد نیاز مددجویان
7- هماهنگی در اجرای برنامه کارورزی دانشجویان و کارآموزان گروههای پرستاری و مامائی
8- پیشنهاد تهیه کتب ، مجلات ، جزوات و وسایل کمک آموزشی جهت ارتقاء سطح آگاهی کارکنان گروه پرستاری و مامائی
9-تشکیل کمیته آموزش پرستاری
10- هماهنگی جهت تشکیل و شرکت در کلاسهای آموزش مداوم و برنامه جامع آموزشی واحد ذیربط
11- پیشنهاد ایجاد زمینههای تشویقی جهت مشارکت فعال پرسنل در فعالیت های آموزشی و پژوهشی
12- همکاری و مشارکت در نظارت و کنترل واحدها جهت نیاز سنجی آموزشی کارکنان و مددجویان
13- همکاری و هماهنگی با سوپروایزر بالینی و کنترل عفونت در امر آموزش
14- همکاری و هماهنگی با سرپرستاران و مربیان در جهت ارتقاء سطح آموزش
15- برنامه ریزی و شرکت فعال در سمینارها ، کنگره ها جهت ارائه روشهای اثر بخش و موثرتر در ارائه خدمات پرستاری و مامائی
16- ارائه تازه ها و نتایج تحقیقات جدید ( به شکل کنفرانس ، جزوات / پمفلت و … )
17- همکاری و مشارکت در انجام طرح های پژوهشی
18- هدایت و آموزش کارکنان در راستای :
الف – حسابرسی کیفی خدمات پرستاری
ب – ارزشیابی عملکرد کارکنان در ارائه خدمات
ج- ارزشیابی عملکرد کارکنان در ارائه آموزش به مددجو و خانواده
19- هدایت و آموزش کارکنان در اجرای برنامه های آموزشی واحدهای ذیربط
20- هدایت و آموزش در جهت تهیه جزوات ، پوسترها ، فیلم ها و پمفلت های آموزشی جهت کارکنان و مددجویان
21- ثبت و گزارش و پاسخگویی کلیه فعالیت های آموزشی به مدیر خدمات پرستاری
22- کنترل و نظارت بر آموزش های انجام شده در واحدهای ذیربط با استفاده از ابزار مناسب
23- کنترل و نظارت بر وجود امکانات و شرایط آموزشی در واحدها
24- ارزیابی اثربخشی آموزش های انجام شده از طریق :
– کنترل حسابرسی کیفی خدمات ارائه شده
– بررسی رضایتمندی مددجویان
– بررسی رضایتمندی کارکنان پرستاری
25- کنترل و نظارت بر شرکت فعال رده های مختلف پرستاری ( در شیفت ها ی مختلف ) در برنامه های آموزشی براساس سرانه آموزش پرستاری
26- مشارکت در کمیته ارزشیابی کارکنان